Skip the navigation
Om KitchenAid>Varumärkets historia

Varumärkets historia

Ett stort tack till er alla som har inspirerat varumärket sedan 1919. Vi är glada över att kunna se tillbaka på hur KitchenAid har förvandlat hemmets hjärta. Vi bjuder in alla till att fira skaparglädjen

the-revolutionary-invention

- 1886 -

DEN REVOLUTIONÄRA UPPFINNINGEN

Det började med en kvinnas idé.


Hennes namn var Jospehine Cochrane och hon revolutionerade matlagningsvärlden. År 1886 patenterade hon en uppfinning som på sikt skulle bli diskmaskinen som vi har i dag. Nio av hennes otroliga maskiner visades, såldes och användes på restauranger. Några fann sin plats på respekterade lyxhotell: Baltimore Hotel i New York och Tremor and Palmer House i Chicago. De första modellerna såldes för mellan 700 och 1 000 dollar. Josephine drevs av en önskan att sprida sin uppfinning och tog fram en anpassad modell för hushållsanvändning som kostade 350 dollar. Det var inte långt före hennes bortgång 1913.


the-birth-of-a-legend

- 1919 -

EN LEGENDS UPPKOMST

Den första köksmaskinen och hur varumärket blev till.


För nästan ett sekel sedan uppfann ingenjören Herbert Johnson från Ohio en annan mirakulös maskin som skulle revolutionera livet för matlagningsexperter och finsmakare: ”H5”, den första äggvispen för hushåll. Medan den testades kom hustrun till en av företagets chefer omedvetet på varumärkesnamnen när hon utropade ”Det spelar ingen roll vad ni kallar det, det är det bästa kökshjälpmedlet [kitchen aid] som jag har haft”. KitchenAid såg dagens ljus. Under åren har varumärket aldrig slutat uppfinna och förbättra innovativa lösningar för finsmakare och kockar, inspirerade av den professionella världen.

the-mixer-of-the-stars

- 1927 -

STJÄRNORNAS VAL AV KÖKSMASKIN

Utbredd popularitet och rekordförsäljning


Modellen efter H-5 blev omedelbart populär och såldes i 20 000 exemplar under de första tre åren på marknaden. Tidiga användare av KitchenAids köksmaskiner var berömda personer som John Barrymore, Marion Davies, E.I. DuPont, Henry Ford, Myrna Loy, Frederick March, Ginger Rogers och New Yorks guvernör Al Smith – som alla insåg hur fantastiska köksmaskinerna var.

the-design-expert

- 1936 -

DESIGNEXPERTEN

Kombinationen av stil och banbrytande teknik


Egmont Arens, redaktör för tidskriften Creative Arts och berömda Vanity Fair, en av de mest kända tidningarna i världen, var också en världsberömd designer. Under flera år delade han med sig av sin kunskap med KitchenAid. Han designade tre av de mest eleganta modellerna, bland annat den berömda ”K” som i dag är en designklassiker. Hans skapelser, som ansågs vara banbrytande, vann flera designpriser och är utställda på flera museer. Mer än 60 år senare liknar KitchenAid-köksmaskinerna fortfarande dem som designades av Arens. Det är ett bevis på hans enastående visionära talang.

timeless-design

- 1941 -

TIDLÖS DESIGN …

… som aldrig har förändrats


K5A introducerades strax före andra världskriget och alla tre köksmaskiner som är designade av Arnes är i stort sett oförändrade i dag. De visas på museer runt om i världen och har fått betydande utmärkelser för den enastående designen.


the-genius-enters-the-kitchen

- 1949 -

GENIET TAR PLATS I KÖKET

Josephine Garis Cochranes dröm blev sann med KD-10


KitchenAid, som lockades av potentialen hos Josephine Garis Cochranes patent, höjde sin prestanda och designade diskmaskinen KD-10, som lanserades i vitt och rosa. Dess funktioner överträffar den extraordinära designen. KD-10 var utrustad med revolutionerande ny teknik för den tiden, som fortfarande ligger till grund för dagens diskmaskiner. Produkten är anmärkningsvärd i alla avseenden, och dess prestanda är i nivå med några av dagens apparater. Faktum är att vissa KD-10-diskmaskiner fortfarande används i dag.


a-world-of-colours

- 1994 -

EN VÄRLD AV FÄRGER

Livliga färger är KitchenAids kännetecken.


Smak och färg. I hushållsapparaternas vita värld fick köksmaskinerna år 1955 äntligen lite färg med de strålande färgerna: rosenrosa, solgul, skogsgrön, satin krom och antik koppar. År 1994 utökades färgpaletten ytterligare och de nya modellerna blev oerhört populära. Röd, koboltblå, äppelgrön, gul, antracitgrå och orange – till många kockars stora glädje.


kitchenaid-commits-itself

- 2003 -

KITCHENAID ENGAGERAR SIG

Kvinnans sak …


Ett globalt engagemang: Med programmet Cook for the Cure introducerade KitchenAid sin första serie med små och stora hushållsapparater. Inspirationen för var och en av dem kom från stilen, designen och den exceptionellt professionella prestandan och funktionaliteten hos KitchenAids legendariska matberedare. KitchenAids professionella serie, det bästa i varumärkets produktsortiment, består av åtta stora apparater, bland annat en diskmaskin i rostfritt stål med en särskild matt finish. Samma år inledde KitchenAid sitt samarbete med organisationen Susan G. Komen, för att stödja kvinnor i kampen mot bröstcancer. För att hedra det nya partnerskapet lanserade KitchenAid en rosa specialutgåva och donerade en del av intäkterna till organisationen.


a-world-of-expertise-and-passion

- 2007 -

STOR EXPERTIS OCH PASSION

Kulinariska entusiaster förenas.


Europa omfamnar KitchenAid och KitchenAids stora apparater kom till Europa. Ett komplett sortiment av inbyggda KitchenAid-produkter lanserades i Europa för den exklusiva marknaden och passionerade finsmakaren. De introducerades först på de franska och italienska marknaderna, och 2007 lanserades dem över hela Europa.

celebrating-90-years-of-culinary-expertise

- 2009 -

FIRAR 90 ÅR AV KULINARISK EXPERTIS

Nya recept och en mycket speciell färg


Med sitt unika professionella arv firade KitchenAid 90 år av slittålighet, prestanda, design och generositet. KitchenAid ville fira årsdagen tillsammans med alla kulinariska entusiaster, experter och nybörjare genom en ny KitchenAid-receptbok vackert illustrerad av den berömda belgiska fotografen Tony Le Duc. En samlarutgåva av den ikoniska köksmaskinen KitchenAid Artisan tillverkades för tillfället i fantastiska röd metallic.

the-innovative-chef-touch

- 2010 -

INNOVATIVA CHEF TOUCH

Professionella tekniker tas in i hemmet


KitchenAid hade glädjen att presentera Chef Touch. Ett innovativt system för matlagning och matbevaring i hemmet som tar fram det bästa i alla recept, nya som gamla. För första gången någonsin kunde hemmakockar använda sous-vide, en sofistikerad, högkvalitativ tillagningsmetod vid låg temperatur som öppnar upp för kulinarisk kreativitet. Färska ingredienser läggs i vakuumförseglade påsar med kryddor och tillagas i en ångugn vid temperaturer under 100 °C för att bevara vätskor och näringsämnen som förekommer naturligt i livsmedel. Resultatet blir otroligt mört, saftigt, färgstarkt, smakrikt och så mycket hälsosammare.

a-revolutionary-system

- 2011 -

ETT REVOLUTIONERANDE SYSTEM

Erkänd kvalitetsdesign


Red Dot Award. Det innovativa KitchenAid Chef Touch-systemet vann Red Dot Award i en av de mest framstående internationella produktdesigntävlingarna, där en panel av högt respekterade experter gav sitt godkännande till denna revolutionerande produkt som gjorde sous-vide-matlagningen möjlig i hemmet.


mix-with-the-best

- 2012 -

BLANDA MED DEN BÄSTA

Kraft som är nära till hands


Kvantitet och kvalitet. KitchenAid introducerade den nya Artisan-köksmaskinen med hävarm på 6,9 liter som är den mest kraftfulla, tåliga, tysta och helt enkelt den bästa köksmaskinen i sin klass. Överlägsen prestanda garanteras med en motor på 1,3 hk som blandar extra stora kvantiteter snabbt och effektivt i en polerad skål på 6,9 liter i rostfritt stål. Den här modellen vann KuchenInnovation des Jahres-priset 2012 för kvalitet, prestanda och design. Under 2000-talet fortsätter KitchenAid att vara ledande i produktinnovation och kvalitet. Gourmetkockar kan förlita sig på ett komplett utbud av stora hushållsapparater och köksredskap. Inspirerade av den professionella världen följer de här nya apparaterna dem under varje steg av den kulinariska upplevelsen – från förberedelse, matlagning och konservering till rengöring. KitchenAid kombinerar den senaste tekniken med djärv design och väcker passionen för matlagning till vänner och familj i hemmet.


a-full-range-of-small-and-major-household-appliances

- 2013 -

ETT KOMPLETT UTBUD AV SMÅ OCH STORA HUSHÅLLSAPPARATER

Från konservering till beredning och matlagning


KitchenAid lanserade en ny Vertigo-serie med kylskåp och vinkylar. De snygga hushållsapparaterna garanterar utmärkta förvaringsförhållanden och kan installeras i alla kök. I lanseringen ingick även små apparater, till exempel den nya Artisan-serien med en matberedare på 4 liter, en vattenkokare, en sladdlös blender, brödrostar för två och fyra skivor och matberedare på 3- och 4 liter.

a-makeover-for-major-appliances

- 2015 -

NYTT UTSEENDE FÖR STORA APPARATER OCH REVOLUTIONERANDE LANSERING FÖR SMÅ APPARATER

Ett år av stora förändringar


En verklig revolution sker i köket med lanseringen av KitchenAids Artisan-cookprocessor. Den nya allt-i-ett-apparaten med kapacitet att skapa och förenkla är utformad för att hantera alla tillagningsfaser för en maträtt – från hackning till blandning och tillredning. År 2015 gav KitchenAid även hushållsapparaterna en ny design, med stor fokus på detaljer, kvalitet och hantverk samt garanterade professionell prestanda.

serious-about-food-council

- 2016 -

RÅDET SERIOUS ABOUT FOOD

KitchenAid skapade rådet Serious About Food, en grupp experter, pionjärer och innovatörer. Det är en kunnig, framsynt och extraordinär grupp som utforskar världen av gourmetmatlagning. En kock, en designer och en matfantast. Tre olika personligheter som speglar KitchenAids uppdrag: att få bästa möjliga insikter och förslag från den professionella världen för att skapa klassiska produkter som gör det möjligt för passionerade finsmakare att uttrycka sin kreativitet. Medlemmarna i Serious About Food-rådet erbjuder exklusiva insikter om de mest innovativa trenderna. De samlar dolda pärlor med inspiration från hela världen, så att du kan släppa loss din matlagningsfantasi och upptäcka alla läckra idéer. Onlinetidningen ger ovärderliga tips om hur du förbereder läckra maträtter och upptäcker lokala ingredienser. Läsare får berättelser om mat- och designtrender och en gemenskap som både kan inspirera dig och hjälpa dig att inspirera andra. Om du menar allvar när det kommer till mat, är KitchenAid och Serious About Food-rådet dina mest tillförlitliga bundsförvanter.

launch-of-the-flagship-experience-store

- 2016 -

LANSERING AV FLAGGSKEPPSBUTIKEN

I september 2016 lanserade KitchenAid den första upplevelsebutiken i London. Mittpunkten för allt som är KitchenAid och där konsumenterna kan utveckla sina matlagningskunskaper med de fantastiska matlagningsklasser som erbjuds, utforska apparaterna eller lära sig mer om KitchenAids historia.

- 2019 -

FIRA 100 ÅR AV MATLAGNING


Vår hundraårsdag handlar inte bara om oss. Det är också ett stort tack till er alla som har inspirerat varumärket sedan 1919. Vi är glada över att kunna se tillbaka på hur KitchenAid har förvandlat hemmets hjärta. Vi uppmanar alla till att fira den skaparanda som utan tvekan kommer att inspirera varumärket till ytterligare ett århundrade.

100-years-of-making